Helmplicht

Geplaatst op: september 13, 2024

Zoals je weet en eerder hebt kunnen lezen in mijn vrijmiblo’s heb ik een gruwelijke hekel aan fatbikes. Daarin sta ik overduidelijk niet alleen. Recent werd zelfs de kersverse minister van infrastructuur, meneer Madlener, zwaar onder vuur genomen door onze Tweede Kamer omdat ook voor onze volksvertegenwoordigers de maat klaarblijkelijk vol is. Een meerderheid van de kamer vroeg de minister om een verbod op fatbikes of anders een leeftijdgrens en een helmplicht in te stellen voor de berijders van fatbikes.
Uit het artikel dat de NOS er aan wijdde:

“Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat voelt wel iets voor een helmplicht voor jonge gebruikers van elektrische fietsen, waaronder fatbikes. Zo’n plicht tot een bepaalde leeftijd bestaat al in Zweden en hij wil kijken of dat ook in Nederland kan.”

Volgens mij slaat deze minister de plank echter volkomen mis met zijn ‘gevoel’.  Het verplichten van een helm voor jeugdige fatbike-rijdertjes werkt volgens mij averechts. De onnozele halzen die nu al telefonerend en vapend rondtuffen op hun fatbikes zullen daardoor waarschijnlijk nog meer het gevoel krijgen onaantastbaar te zijn. Hun toch al niet ontwikkelde frontale voorkwabjes zijn dan immers ook nog eens beschermd tegen (onge)vallen. Wat kan hen gebeuren?

Ik vind dat er een helmplicht moet komen voor alle andere fietsende weggebruikers.
Ik leg je uit waarom ik dat vind.

Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar het lijkt wel alsof met de komst van de fatbikes er een soort algemene verloedering en verwaarlozing van de verkeersregels en – normen de kop op heeft opgestoken. Ik merk om mij heen dat fatsoensnormen in het verkeer vrijwel volledig zijn verdwenen. Let wel; bij alle soorten weggebruikers. Over fietsende pubers schreef ik ook al eerder maar ik zie het ook bij bestuurders van brommers, scooters, scootmobielen, elektrische stepjes, bestelbusjes, auto’s en ga zo maar door. De meesten lijken al rijdend met andere dingen bezig te zijn dan met het verkeer om hen heen waarbij andere verkeersdeelnemers eerder worden gezien als hinderlijke pionnen waar omheen geslalomd moet worden dan als te respecteren mede verkeersdeelnemers. Het wordt iedere dag gevaarlijker om naar kantoor te fietsen door al die verkeersgekken om me heen. Dat de minister het vervolgens een goed plan vindt om dan alleen jeugdige fatbikertjes te verplichten een helm te dragen lijkt me onder de door mij geschetste omstandigheden volstrekt onvoldoende om mij te beschermen tegen de steeds toenemende risico’s op ongelukken op de fiets en de gevolgen daarvan.

Enige tijd geleden heb ik tegenover mijn vader en schoonmoeder een gloedvol betoog gehouden om ze te doordringen van het nut en de noodzaak om een helm te dragen op de fiets. Beiden hebben mij plechtig beloofd niet meer zonder op de fiets te stappen. Maar toen ik voormeld NOS-artikel las en me weer begon op te winden heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb zelf een fietshelm gekocht. Mijn Van Moof – hij doet het nog steeds – haalt makkelijk 25 kilometer per uur en ik ben ook niet meer de jongste. Daarnaast heb ik ervaring met fietsongelukken en realiseerde ik me dat de beste stuurlui altijd vanaf de wal staan te roepen hoe het moet. Ik heb daarom letterlijk het stuur in handen genomen, ben niet op de wal blijven staan roepen en ben zelf een helm gaan dragen in het verkeer.

Om die reden ben ik dan ook een groot voorstander van de helmplicht voor alle fietsers. Niet omdat dat leidt tot minder fietsongevallen met hersenletsel – dat is immers mijn verdienmodel – maar omdat ik dan niet als enige relatief jeugdige als een soort “Willempie” door Emmen fiets. 

Gratis advies?
Sluiten

Gratis 10 minuten letselschade advies.