Wereldwijde strategie

Geplaatst op: november 25, 2022

Zoals bekend ben ik éénpitter. Een eenmanskantoor. Uiteraard werk ik samen met mijn assistent Dio Medas en zijn we met zijn tweeën, maar een kantoor met één advocaat wordt nou eenmaal een éénpitter genoemd. Dat ben ik bewust. Vanaf de oprichting van ons kantoor in 1998 is het kantoor eerst fors gegroeid met bijna vijftien advocaten in vier steden maar sinds het begin van dit decennium zijn er door allerlei redenen advocaten vertrokken en heb ik niet de behoefte gehad om nieuwe advocaten aan te trekken. De laatste jaren had Punt ook nog een kantoor in Groningen waar één advocaat werkte maar sinds maart 2021 hebben we die samenwerking beëindigd. Het resultaat is dat Punt Advocatuur vanaf 1 maart 2021 een éénpitter is geworden.

Ik had mezelf na het afscheid van het kantoor in Groningen één jaar de tijd gegeven om te bezien of ik het leuk zou vinden, als enige advocaat. Ik was bang dat het wellicht wat te eenzaam zou zijn of dat ik klanten zou moeten teleurstellen als ik zelf eens afwezig was. Er is dan immers geen collega die kan inspringen. Al tijdens dat jaar wist ik dat het goed zat. Mijn praktijk is niet veranderd maar de ruis erom heen is wel verdwenen. Ik kan me volledig focussen op mijn eigen klanten en zaken. Ik ben een waarnemingsovereenkomst aangegaan met Liane Veenstra, ook een éénpitter hier in Emmen met  overlappende rechtsgebieden en ik kan uiteraard altijd terugvallen op Dio.

Als éénpitter kom je in de praktijk uiteraard allerlei verschillende soorten advocaten(kantoren) van wederpartijen tegen. In letselschadezaken bijvoorbeeld zijn dat bijna altijd advocaten van de grotere kantoren. De meeste verzekeraars laten zich bijstaan door ‘Zuidas-achtige’ kantoren. Maar omdat die wereld klein is moet ik eerlijk zeggen dat ik de meeste verzekeraarsadvocaten wel ken. Verzekeraar X zit bij kantoor Y en dan treedt meestal advocaat Z op. Heel voorspelbaar.

Hoe anders is het in de ondernemerspraktijk. De tegenpartijen van mijn ondernemersklanten zijn vaak bestaande relaties van mijn klanten; opdrachtgevers, leveranciers, dienstverleners, klanten. In 99% van de  gevallen hebben ze dus al een relatie (gehad) met hun aankomende tegenpartij. Als die tegenpartij hier in de regio is gevestigd komen ze voor hun advocatuur vaak uit bij mij bekende kantoren. Als de tegenpartij wat verder weg zit en/of haar juridische bijstand verder weg inkoopt krijg ik te maken met kantoren waar ik nog nooit van heb gehoord en waarvan ik vaak eerst even via Google moet opzoeken wat voor soort kantoor het eigenlijk is.

Zo correspondeerde ik laatst voor een klant die een procedure had lopen tegen zijn leverancier met een Amsterdams kantoor. Ik had er nog nooit van gehoord maar een korte blik op hun website leerde mij dat het een heel groot kantoor was. Dat bleek ook wel toen ze met maar liefst drie advocaten ter zitting verschenen. De behandelend advocaat, die niet deelnam maar achter in de zaal ging zitten, een collega die de zaak bepleitte samen en een advocaat-stagiaire. “Wat een luxe”, dacht ik toen ik de behandelend advocaat relaxt achter in de zaal zag zitten.

Dat kwaliteit het altijd wint van kwantiteit bleek gelukkig na de uitspraak in die zaak en toen ik de advocaat mailde om afspraken te maken over de executie van het vonnis (het te gelde maken van het vonnis) kreeg ik van hem een out of office reply die ik u niet wil onthouden. Ik ontving een mail die als volgt begon:

“Ik ben afwezig: als onderdeel van onze wereldwijde strategie, bezoek ik van 30 oktober 2022 tot en met 4 november 2022 de jaarlijkse conferentie van de IBA (International Bar Association) in Miami.”

Een steek van jalousie overviel me.

Als ik eind dit jaar weer een week op Vlieland ben denk ik dat ik ook maar ga doen; een out of office met de tekst: “Ik ben afwezig, als onderdeel van onze regionale strategie…..”.

Gratis advies?
Sluiten

Gratis 10 minuten letselschade advies.