Urban Birding
Geplaatst op: april 25, 2025
Vogelaars, dat ben ik niet echt, ik ben een goedbedoelende amateur, kennen de term Urban Birding. De meeste lezers van mijn Vrijmiblo’s denk ik niet maar het betekent zo veel als vogels spotten in je eigen omgeving, in de stad, letterlijk vertaald. Nou heb ik het geluk dat we een tuin hebben die grenst aan het Rensenpark, de oude dierentuin van Emmen. Voor mij is het dus eenvoudig om ‘stads te vogelen’. Gezeten op de bank achter het huis zie ik nu alweer een breed scala aan vogels zich klaarmaken voor het naderende broedseizoen. Hoogtepunt deze week was het bezoek van de groene specht in de eik achter het huis. Deze soort had ik in mijn eigen tuin niet eerder ontdekt.
In een tijd van ongekende spanningen op de wereldmarkten, een tijd van protectionisme en een tijd waarin alles wat we van ver willen halen (want lekker) duurder wordt is het wellicht goed om eerst eens beter om ons heen te kijken en stil te staan bij ons gedrag. Ik moet daarbij direct denken aan de slogan op de molen van Ten Boer. Met grote witte letters stond daar “Koop elders niet wat Ten Boer u biedt” op. Vaak vergeten we dat we direct in de buurt producten kunnen kopen die net zo goed en net zo lekker zijn als die we van ver halen. Dat geldt uiteraard ook voor diensten.
Ik ben als advocaat dienstverlener. Ik help mensen. Of het nou gaat om bedrijven of slachtoffers, mijn werk bestaat eruit dat ik mensen probeer te helpen. Die mensen moeten mij daarvoor wel eerst vinden. Het is eenvoudiger als advocaat en klant dan bij elkaar in de buurt zitten. Ik probeer mijn marketinguitingen daarom ook zo in te richten dat ik me richt tot potentiële klanten bij mij in de buurt. In mijn ondernemerspraktijk lukt dat erg goed. Het blijkt echter lastiger als het gaat om letselschadezaken. De letselschademarkt is een super concurrerende markt. Klantenwerving vindt vooral plaats via het internet en de sociale media. Kantoren (advocaten- maar ook letselschaderegelingskantoren) willen graag gevonden worden en besteden veel geld aan reclame om in Google bovenaan te komen.
Als je ‘letselschadeadvocaat Emmen’ intypt in Google krijg je meerdere gesponsorde links. Al deze links beloven je dat ze letselschadeadvocaat in Emmen zijn. Een klein onderzoekje leert echter dat van de zes gesponsorde links er vijf niet in Emmen gevestigd zijn en van die zes gesponsorde links maar één kantoor daadwerkelijk een advocatenkantoor is. Van de meer dan twintig resultaten op de eerste pagina is er maar één het resultaat van een advocaat die daadwerkelijk werkt in Emmen. Dat ben ik. Dit kleine onderzoekje geeft aan hoe moeilijk het is om op internet je regionaal te profileren. De termen ‘Emmen’ en ‘advocaat’ worden door willekeurig wie dan ook gekaapt. Voordat men bij ‘mijn” resultaat uitkomt (ik betaal niet om gevonden te worden en hoop door deze Vrijmiblo’s regelmatig op mijn site te plaatsen ietwat in de Google ranking op te schuiven) heeft de zoekende klant al op (gesponsorde en niet gesponsorde) links kunnen klikken in de argeloze veronderstelling dat de aanbieder een advocatenkantoor is en dat dat kantoor in Emmen gevestigd is.
Eigenlijk zouden we onze dienstverlening in de buurt moeten inkopen. Dat geldt niet alleen voor advocaten maar voor alle dienstverleners of het nu accountants, schilders, uitzendbureaus, aannemers, kledingswinkels etc. zijn. Waarom moeten we van ver weghalen als dat in deze regio net zo goed (of wellicht beter) voorhanden is?
Terwijl ik dit typ realiseer ik me dat ik mezelf er ook niet altijd aan houd. Zo ga ik straks weer enkele dagen naar Vlieland. Want geloof me, vogelen in de Kroon’s Polders is toch een hele andere ervaring dan een groene specht spotten in je eigen achtertuin.