Reclame
Geplaatst op: augustus 13, 2024
Terwijl ik deze vrijmiblo typ zijn we op vakantie in Spanje. Onze dochter Lies is komen invliegen en houdt ons een week gezelschap terwijl we door grote delen van Spanje trekken. We maken een roadtrip. We bezochten inmiddels in Baskenland de steden Burgos en Leon, daarna reden we naar Madrid en via Zaragoza zijn we nu aangekomen in Catalonië, in het slaperige bergdorpje Pontons. Van de drie weken zijn er nu twee voorbij.
Hoewel we normaliter onze kilometers aan ons laten voorbij laten glijden begeleid door meerdere playlisten van Spotify hebben we nu eigenlijk elke dag in de auto geluisterd naar Radio 1. Radio Olympia om precies te zijn. We vertrokken op de eerste dag van de Olympische Spelen en waren zo live getuige van de verrichtingen van de Nederlandse olympische equipe. We hebben meerdere vaderlandse sporters horen winnen en/of teleurgesteld horen afdruipen. Radiocommentaar bij sportwedstrijden blijft fascinerend om naar te luisteren hoewel sommige commentatoren soms verslag moeten doen van sporten waarvan je direct hoort dat ze er te weinig verstand van hebben. Ga er ook maar aanstaan, zo versla je voetbalwedstrijden en zo moet je aan je luisteraars overbrengen wat er gebeurt op een beachvolleybalveld. Ik denk dat het als luisteraar sneller opvalt als een commentator door de mand valt omdat je eigenlijk alleen maar af kunt gaan op het commentaar. Als je de wedstrijd ook ziet wordt het commentaar ondergeschikt aan het beeld, denk ik. Maar sommige commentatoren kunnen zo goed verslaan dat het luisteren spannender wordt dan het kijken. Maar goed, los van de miskleunen van de commentator van de beachvolleybal wedstrijden -volgens mij werd die later ook vervangen- hebben we enorm genoten van de spelen en de wijze waarop Radio 1 verslag daarvan deed. Ik denk dat menig Spaanse automobilist ons vreemd heeft aangekeken als we weer eens een gouden medaille vierden in de auto of onze teleurstelling hard schreeuwend uitten.
Wat ons overigens opviel waren de vele reclamespotjes die sommige bedrijven klaarblijkelijk op grote schaal hadden ingekocht. Het Nederlands Mathematisch Instituut leert uw kind in twaalf weken foutloos rekenen en praat de ouderlijke luisteraar een schuldgevoel aan door de STER-spot te beginnen met de stelling dat een kind dat een onvoldoende staat op rekenen slechtere carrièrekansen heeft. Maar een soortgelijk instituut leert uw kind ook begrijpend lezen in evenzoveel weken. Dan komt ook met grote regelmaat de belerende meneer van een kinderrechtenstichting voorbij die de luisteraars voorhoudt dat “we” de spelregels zo belangrijk vinden als het om de Olympische Spelen gaat maar vergeten als het over kinderrechten gaat. Hoezo, we?!
Deze reclames komen tientallen keren per dag voorbij. En dan heb ik het nog niet eens over al die de Beter Horen achtige “wij vergoeden uw eigen bijdrage” reclames. Echt superirritant, die radioreclames.
Zelf maak ik overigens ook reclame. De campagnes die ik voor de vakantie weer heb opgestart moeten vooral letselschade slachtoffers overtuigen mij te bellen na een ongeluk waarbij ze letsel hebben opgelopen. Degene die die campagnes bedenkt voor mij heeft ook de website laten aanpassen. En dat heb ik geweten. Als je deze vrijmiblo wilt lezen komt er direct een pop-up. Ook nu en ook deze keer heb je die pop-up weg geklikt anders ben je niet tot deze één na laatste alinea gekomen. Die pop-up is voor de aanvraag van een gratis adviesgesprek. De lezers van de vrijmiblo hebben dat blijkbaar (en voor jullie gelukkig) niet nodig maar jullie irriteren je er wel aan. Dat blijkt uit de vele privéberichtjes die ik krijg waarin jullie klagen over deze irritante pop-up die -naar ik aanneem- jullie leesplezier verstoort.
Ik wilde na jullie commentaar de pop-up eerst weer laten verwijderen maar realiseer me na twee weken radio luisteren dat ik dat juist niet moet doen omdat reclame nu eenmaal bloedirritant moet zijn. Zolang ik mijn geld verdien met het helpen van mensen en niet met het schrijven van blogs zullen jullie de pop-up dus gewoon moeten blijven s(wegk)likken.