Open deur

Geplaatst op: september 16, 2022

Naast mijn account op LinkedIn – dat ik vooral zakelijk gebruik en om deze vrijmiblo’s te posten uiteraard- zit ik ook op Twitter. Ik vind het fascinerend te lezen wie wat nu weer uitkraamt. Ik volg links, ik volg rechts, ik zoek de extremen en kijk af en toe ook door het midden naar de wereld. En als het me allemaal wat te erg wordt volg ik ook een aantal Twitteraccounts die gewoon veel foto’s plaatsen van mooie (klassieke) auto’s zoals bijvoorbeeld @mauricedevries.

Toen ik een tijdje gelden weer door de tweets heen scrolde viel mijn oog op een bericht uit het middensegment zeg maar, het account @rechtennieuws. Het betrof een tweet/link naar dit artikel“Hoe kun je de juiste advocaat kiezen?” luidde de pakkende titel.  Het leek me een goede vraag en omdat mijn potentiële klanten (en bestaande klanten telkens opnieuw) voor mij moeten kiezen leek het me goed me in het antwoord op die vraag te verdiepen. Het artikel begint met de zin “Er zijn veel momenten in je leven dat je een advocaat nodig hebt.” Ik vraag me overigens af of dat zo is. Ik begrijp dat je áls ondernemer in je werkzame leven toch minstens een aantal malen echt een advocaat nodig hebt, maar of particulieren op veel momenten in hun leven een advocaat nodig hebben? Terug naar de vraag. Hoe kies je de juiste advocaat. Het artikel geeft 4 tips.

Vraag naar tarieven; Vraag naar specialisatie; Vraag na bij familie en kennissen; Vraag een consult aan.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit goede tips zijn. Diezelfde eerlijkheid gebiedt tevens te zeggen dat het wel een beetje een open deur is.

Als je een advocaat nodig hebt zijn de tarieven uiteraard van belang. Iedere advocaat is verplicht naar zijn klanten openheid te geven over zijn of haar tarieven en daar duidelijke afspraken over te maken. Dat die tarieven erg verschillen behoeft ook geen betoog. In letselschadezaken is een tarief van € 265,- per uur (mijn standaard tarief) een gebruikelijk tarief. Voordeel voor letselschadeslachtoffers is dat buiten rechte (dus als er niet geprocedeerd wordt) dat tarief door de aansprakelijke verzekeraar moet worden betaald. In ondernemerszaken is mijn tarief € 215,- per uur. Dat is een concurrerend tarief. Ben je abonnementhouder bij mijn kantoor krijg je daarop nog 10% korting.

Terecht staat er in het artikel dat tarief niet alles zegt. Een dure specialist kan op den duur goedkoper zijn dan een goedkope generalist. Ook dat is waar. Ik ben gespecialiseerd in letselschadezaken maar generalist in ondernemerszaken. Omdat ik de ondernemer en zijn onderneming wil bijstaan op alle rechtsgebieden moet ik weten wat ik kan, door te weten wat ik niet kan. Ik adviseer mijn klanten wel eens om (ook) een specialist in te schakelen.

Anderen vragen naar ervaringen met een advocaat is uiteraard erg belangrijk. Ik word altijd erg blij van klanten die middels en doorverwijzing bij mij zijn gekomen en nog blijer van klanten die de moeite nemen een review te schrijven. Mond op mond reclame is toch de beste reclame.

Een eerste gesprek met een advocaat moet vrijblijvend zijn. Er moet een wederzijds vertrouwen ontstaan. Als een potentiële klant van mij vraagt of het eerste gesprek gratis is dan vertel ik hem/haar dat een eerste kennismaking een must is en uiteraard vrijblijvend is. Gaan we met elkaar in zee wordt dat gesprek (als het inhoudelijk was) gefactureerd, gaan we niet samen door kom er geen factuur.

In mijn optiek allemaal open deuren maar soms is het goed toch even voor een open deur stil te staan.

Gratis advies?
Sluiten

Gratis 10 minuten letselschade advies.