Dikke BMW!
Geplaatst op: augustus 22, 2025
Met deze uitspraak werd Annie uit Oranje in één klap een BN’er. Voor wie het niet meer helemaal helder heeft. In Oranje, een klein gehucht in Drenthe, was er tien jaar geleden gedoe over de huisvesting van asielzoekers in een vakantiepark. In een poging de gemoederen tot bedaren te brengen snelde toenmalig staatssecretaris voor asielzaken (Klaas Dijkhof) in zijn dienstauto naar Oranje om de gemeenteraad ervan te overtuigen dat het aantal asielzoekers wel verdubbeld kon worden. Bij zijn vertrek probeerde de moedige Annie de dienstauto van Dijkhof tegen te houden daarbij hardop het merk van de dienstauto en de omvang daarvan benoemend. Inderdaad, een “dikke BMW”. Een overijverige agent probeerde Annie weg te trekken waarop zij op onflatteuze wijze ten val kwam en haar arm brak. De beelden van dat voorval gingen direct viraal.
Momenteel staan de kranten vol van andere dikke BMW’s. De BMW’s die de brand op het schip de Fremantle Highway hebben overleefd. Deze BMW’s werden opgekocht door een groep ondernemers om ze vervolgens weer aan te bieden op de Europese markt. BMW heeft daar een stokje voor gestoken en beslag gelegd op deze voertuigen. Dat gebeurde al een tijdje geleden maar klaarblijkelijk is de BMW de komkommer van deze zomer want ik las erover in meerdere kranten. Ook het Dagblad van het Noorden wijdde er meerdere artikelen aan en liet haar verslaggever zelfs een stukje rijden in één van deze “verboden” BMW’s.
Het deed mij denken aan een oude zaak van mij uit de vorige eeuw. Ik stond een garagist bij uit het westen van het land. Deze garagist was Toyota-specialist en verkocht onder anderen Toyota Camry’s. Helaas besloot Toyota toentertijd het nieuwe model Camry niet meer te verkopen in Europa. Omdat er klaarblijkelijk toch liefhebbers waren die graag een nieuwe Camry wilden rijden besloot mijn klant deze te importeren uit Amerika en te verkopen aan Nederlandse liefhebbers. Dat ging goed totdat een autoblad een vergelijkingstest deed en de Camry vergeleek met een (ik weet het niet meer, maar dus een) vergelijkbaar model en die test in haar blad publiceerde. Onder het artikel werd vermeld dat de Camry door mijn klant naar Nederland was geïmporteerd. De inkt van het autoblad was nog niet droog of mijn klant kreeg een brief op hoge poten van de advocaten van Toyota waarin het hem verboden werd de Camry nog te importeren en te verkopen in Nederland. Geschrokken vroeg de klant mij of Toyota hem dat kon verbieden. Het antwoord was dat dat kon.
Toyota was merkhouder en als merkhouder kun je beslissen of je een bepaald product wil verkopen binnen de Europese Economische Ruimte (EER). Als je, zoals Toyota deed, besluit om een product niet in de EER aan te bieden mogen anderen dat product niet elders kopen om het alsnog binnen de EER aan te bieden. Er zijn uiteraard uitzonderingen. Als particulier kun je gerust een Camry voor eigen gebruik importeren, geen haan die ernaar kraait. Maar een merkrecht kan ook uitgeput raken. Dat gebeurt als een product met toestemming van de merkhouder al in de EER werd ingevoerd en dan wordt doorverkocht. Dat laatste konden we niet aantonen en de klant kwam uiteindelijk met Toyota tot de afspraak dat hij geen Camry’s meer zou importeren.
De ondernemers die de BMW’s kochten beriepen zich ook op uitputting. De rechter oordeelde echter: ”Nu de voertuigen niet door of met toestemming van BMW in de EER in de handel zijn gebracht, zijn deze dus niet uitgeput in de zin van artikel 15 lid 1 UMVo of artikel 21 GModVo.” De rechter verbood de verkoop.
Er is een bodemprocedure aangespannen door de kopers maar ik vrees dat zij aan het kortste eind zullen trekken. Het merkenrecht biedt de merkhouder in dit soort gevallen een zeer sterke bescherming. Voor de liefhebben van Toyota Camry is er beter nieuws. Toyota verkoopt dat model sinds enkele jaren weer in Europa!